Sant Pere de Torelló

0
349

Sant Pere de Torelló, municipi de més de 2.400 habitants, es troba a la comarca d’Osona, a l’extrem septentrional de la plana de Vic, allà on els rius Ges i Fornès es troben. Té una extensió de 57,47 km2, a 621 m. d’altitud. Com ens explica l’alcalde, la majoria del terme està coberta per boscos, i només una part petita està dedicada a l’activitat humana, ja sigui residencial, de conreu o industrial. Fa una mica més de 30 anys va ser un poble pioner a Catalunya i a Espanya en la utilització de sistemes de calefacció municipal centralitzats, també coneguts com a district heating, que ofereixen aigua calenta i escalf a moltes de les llars de la vila, als equipaments públics i a nombroses empreses. 

Des del punt de vista patrimonial, no podeu deixar de visitar-ne el Santuari de Bellmunt, que Mossèn Cinto Verdaguer va anomenar com “l’ermita al cel suspesa”, i que ofereix unes grans panoràmiques de tota la comarca i part del Ripollès. També l’Alsina Grossa (una alzina de grans dimensions, emblemàtica del poble) forma part del patrimoni. Finalment, i apart d’altres meravelles naturals, els castells de la Vinyeta i el Curull donen testimoni d’una presència humana que conviu quietament amb la vida del bosc, que protegeix i refà tots els cansaments de l’ànima.

Recomanat per alcaldes.eu:

LLOCS D’INTERÈS

  • Santuari de Bellmunt
El Santuari de Bellmunt es troba situat a 1.246 metres d’altitud.”L’ermita al cel suspesa” com deia Jacint Verdaguer, en tenim la primera referència l’any 1219 i ofereix una de les panoràmiques més extenses de la comarca d’Osona i del sud del Ripollès. En dies molt clars es pot veure fins i tot les muntanyes de Montserrat i el cim Pedraforca.
  • Castells
El de Torelló, el de Sa Reganyada al cim de Bellmunt, el de Curull i el de la Vinyeta del castell de Curull s’en conserven poques restes, però l’indret on s’ubica l’antiga fortalesa, la serra de Curull, té un gran valora natural. Pel que fa a la Vinyeta, és sobre la Vall del Ges, a uns 800 m d’altitud i a peu de la serra de Curull. És un edifici gòtic refet el s. XVIII
  • Pont de La Riera i Pont de Targarona
Ambdós ponts formaven part dels camins de ferradura que utilitzaven la gent de Sant Pere per dirigir-se cap a altres indrets de la comarca d’Osona, Vidrà o a la Garrotxa.
 
El pont de La Riera, d’estil romànic, es troba dins la finca del mas La Riera. A causa de l’aiguat del 1940 el pont sofrí alguns desperfectes, els quals posteriorment foren subsanats. El pont el feien servir sobretot la gent de la Vola i Masies de Sant Pere per portar el bestiar a les fires. És doncs un pont que formava part d’un camí transhumà.
El Pont de Targarona és de tres arcs de punt rodó i les bases del pont són de pedra treballada mentre que la resta està construït amb rocs del propi riu.
  • Salt del Molí
Aquest salt d’aigua es troba a la capçalera del riu Ges, en plena boscúria i té uns 15m. d’alçada. Per accedir-hi cal fer una caminada ascendent des de la casa de La Vall. Al costat del molí hi ha el salt d’aigua. El riu Ges a aquesta alçada està envoltat per un bosc de ribera.
 
MÉS TURISME AQUÍ
 
 
FIRES I FESTES
 
Festa Major de Sant Severi, al setembre; la Festa Major Petita, per Sant Pere; l’antiga Fira de Sant Sebastià, al gener; la Festa del Segar i el Batre, al juliol, i la Fira de Primavera, per Sant Jordi. 
 
– Exposició de diorames (abans de Nadal i fins la Fira de Sant Sebastià).
 
ON DORMIR
 
ON MENJAR (destacats)
  • La Capelleta De L’ermita
  • Bar Restaurant Cals Avis 
  • Coope SPT
 
 


FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Alcaldes.eu es reserva el dret de revisar els comentaris i de no publicar-los en cas de no ser apropiats.